Keto diet: εμμονή η μόδα;

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedInPrint this pageShare with friends

Τι είναι η κετογονική δίιατα στην οποία οι διάσημες ορκίζονται στο όνομα της;

Οι δίαιτες που δίνουν έμφαση στη μείωση των υδατανθράκων συνεχίζουν να κυριαρχούν στον χώρο της σόουμπιζνες με τις διάσημες να τις ακολουθούν ευλαβικά. Τι είναι όμως η keto diet για την οποία γίνεται λόγος τελευταία;

Πρόκειται για μια διατροφή υψηλή σε λίπη (60-90% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης) και χαμηλή σε υδατάνθρακες, η οποία οδηγεί στην παραγωγή κετονών στον οργανισμό, κατάσταση γνωστή και ως κέτωση.

Ως κέτωση ορίζεται μια φυσιολογική διαδικασία του μεταβολισμού, ώστε να συνεχίσει το σώμα σας να δουλεύει. Όταν δεν λαμβάνετε αρκετούς υδατάνθρακες από τα τρόφιμα, ο οργανισμός αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει τα λιπαρά οξέα, ώστε να έχει ενέργεια, με αποτέλεσμα την έκκριση των κετονών (κέτωση).

Εδώ θα θέλαμε να σας διευκρινήσουμε οτι με αυτό το θέμα δεν θέλουμε να σας πείσουμε να ακολουθήσετε τη συγκεκριμένη δίαιτα. Το μόνο που κάνουμε είναι απλά να σας ενημερώσουμε σχετικά με το νέο αυτό fitness trend. Αν θέλετε να κάνετε αυτήν τη δίαιτα, καλό θα ήταν να επισκεφτείτε πρώτα έναν ειδικό.

Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι κέτωση είναι εξαιρετικά επικίνδυνη. Ωστόσο, αυτό που συμβαίνει είναι ότι συγχέουν την “καλή” κέτωση με την “κακή” κετοξέωση, η οποία είναι εντελώς διαφορετική. Ενώ η κετοξέωση είναι μια σοβαρή κατάσταση που προκαλείται από τον ανεξέλεγκτο διαβήτη, η κέτωση είναι μια φυσική μεταβολική κατάσταση.

Η κετογονική δίαιτα έχει επίσης αποδειχτεί πως συμβάλλει στην αντιμετώπιση της επιληψίας, του διαβήτη τύπου-2 και αρκετών άλλων χρόνιων παθήσεων.

Οι τροφές που περιλαμβάνει είναι αυτές που έχουν «καλά» λιπαρά, όπως ελαιόλαδο, αβοκάντο, ξηρούς καρπούς, ελιές, ταχίνι, λιπαρά ψάρια. Απαγορευμένες τροφές της κετογονικής δίαιτας είναι τα δημητριακά, το ψωμί, το ρύζι, τα ζυμαρικά, τα αμυλούχα λαχανικά, πολλά φρούτα, τα γλυκά, η ζάχαρη, το μέλι και τα όσπρια.

Πώς "δουλεύει¨ η Keto diet

Η κύρια πηγή ενέργειας του οργανισμού μας είναι η γλυκόζη, η οποία προέρχεται από το μεταβολισμό των υδατανθράκων. Όταν δεν καταναλώνουμε επαρκή ποσότητα υδατανθράκων, το σώμα μας εξαντλεί τα αποθέματα της γλυκόζης και αναζητά εναλλακτικές πηγές ενέργειας, κυρίως τα λιπαρά οξέα. Ένα μέρος από τα λιπαρά οξέα μετατρέπεται σε κετόνες στο ήπαρ. Τότε πολλά μέρη του σώματος, συμπεριλαμβανομένου και του εγκεφάλου, χρησιμοποιούν τις κετόνες για ενέργεια. Δηλαδή, σκοπός της δίαιτας αυτής είναι η χρήση του λίπους σαν κύριο “καύσιμο” για τον οργανισμό, αντί της γλυκόζης.

Εχει παρενέργειες;

Μία από τη σημαντικότερη παρενέργεια της κέτωσης είναι κακή αναπνοή. Ο οργανισμός σας διασπά το λίπος και τις πρωτεΐνες για ενέργεια, δημιουργώντας υποπροϊόντα που πρέπει να εξαλειφθούν. Υπάρχουν μερικοί τρόποι με τους οποίους το κάνει αυτό, λέει: μέσω της ούρησης, του ιδρώτα και της αναπνοής.

Ένα υποπροϊόν αυτής της διάσπασης του λίπους και των πρωτεϊνών είναι ένα σώμα κετόνης που ονομάζεται ακετόνη (το ίδιο που υπάρχει και στο ασετόν). Μια μικρή ποσότητα ακετόνης στην αναπνοή έχει φρουτώδη μυρωδιά, αλλά μεγαλύτερη ποσότητα δημιουργεί μια αρκετά δυσάρεστη μυρωδιά. Αυτό σημαίνει ότι καίτε πρωτεΐνες ή λίπη για πηγή ενέργειας.

Νιώθετε ατονία και έχετε χαμηλή απόδοση στην προπόνηση. Όταν ο οργανισμός κάνει κέτωση, το σώμα σας μπερδεύεται από το γεγονός ότι δεν έχει τη φυσιολογική ποσότητα υδατανθράκων να καίει για ενέργεια. Ως αποτέλεσμα, νιώθετε εντελώς εξαντλημένοι.

Έχετε δυσκοιλιότητα. Όταν ξεκινάτε κετογονική δίαιτα, στην αρχή “τρώει” μερικά απαραίτητα λιπαρά αλλά το σώμα σας δεν είναι προετοιμασμένο για κάτι τέτοιο. Ο οργανισμός δεν απορροφά σωστά τα θρεπτικά συστατικά (δυσαπορόφηση) ή δεν παράγει ένζυμα ή χολή για την απορρόφηση ενώ τα βακτήρια στο έντερό σας δεν είναι έτοιμα να τα διασπάσουν. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε διάρροια ή σε μεγάλα δύσοσμα κόπρανα που δημιουργούν πόνο.

Δεν πρέπει να ξεχνάτε οτι η κετογονική διαίτα μπορεί να είναι αποτελεσματική για όσους είναι παχύσαρκοι, έχουν διαβήτη ή θέλουν να αλλάξουν τον μεταβολισμό τους. Ταιριάζει λιγότερο σε αθλητές και πρωταθλητές, ή σε αυτούς που θέλουν να προσθέσουν μυική μάζα ή βάρος. Η κετογονική διαίτα έχει αποτέλεσμα μόνο αν είστε συνεπής στη δίαιτα. Σκοπός μιας δίαιτας δεν πρέπει να είναι μόνο η απώλεια κιλών αλλά και η βελτίωση των διατροφικών συνηθειών, ώστε η σωστή διατροφή να γίνει τρόπος ζωής.

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech