Φαγητό και κακή ψυχολογία

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedInPrint this pageShare with friends

Ίσως ένας απο τους πιο σοβαρούς λόγους που παχαίνουμε.

Μήπως δεν εκφράζετε τα συναισθήματά σας; Κρατάτε τις λύπες, την αγανάκτηση και τον πόνο βαθιά μέσα σας; Αν ναι τότε μπορεί να κάνετε κακό όχι μόνο στη ψυχική αλλά και στη σωματική σας υγεία.

Πολλοί άνθρωποι εμφανίζουν επεισόδια συναισθηματικής υπερφαγίας. Έχετε παρατηρήσει ότι οι πιο ισχυροί πόθοι για τις τροφές εμφανίζονται όταν είμαστε ευάλωτοι συναισθηματικά; Πολλές φορές στρεφόμαστε στο φαγητό ασυνείδητα και στο τέλος παίρνουμε κιλά. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο επειδή καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες, αλλά επειδή όταν τρώμε για συναισθηματικούς λόγους συνήθως αναζητάμε τρόφιμα υψηλής θερμιδικής αξίας, όπως τα γλυκά. Αν για παράδειγμα κάθε φορά που νιώθετε συγκίνηση ή έχετε στρες παίρνετε ένα μπισκότο από το βάζο, τότε χρησιμοποιείτε το φαγητό σαν δεκανίκι. Ίσως είχατε μια ιδιαίτερα αγχωτική μέρα και ένα γλυκό μπορεί να σας χαρίσει μια στιγμιαία ικανοποίηση. Ίσως το πρόβλημα βρίσκεται πιο βαθιά και έρχεται το φαγητό να καλύψει αυτό το κενό.

Θλίψη, άγχος, ανησυχία, φόβος για το άγνωστο, είναι τα συνήθη συναισθήματα, από τις πρωτόγνωρες καταστάσεις που βιώνουμε πλέον στη χώρα μας. Το πώς αντιδρά ο κάθε ένας από εμάς σε αυτά τα συναισθήματα, εξαρτάται φυσικά από το χαρακτήρα του. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Psychological Science», όταν οι καιροί είναι δύσκολοι, η οικονομία παραπαίει και το μήνυμα που κυριαρχεί είναι ότι «μετράει μόνο το σήμερα», πολλοί τείνουν να καταναλώνουν 40% περισσότερο φαγητό. Αν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία, πάρτε εγκαίρως τα μέτρα σας, γιατί κινδυνεύετε να πέσετε «θύμα» της λεγόμενης συναισθηματικής υπερφαγίας.

Τι είναι όμως η συναισθηματική υπερφαγία

Η συναισθηματική υπερφαγία (emotional overeating), μία από τις βασικές αιτίες της παχυσαρκίας, είναι η εθιστική, υπερβολική κατανάλωση φαγητού, είτε σε μεμονωμένα υπερφαγικά επεισόδια, όπου το άτομο καταναλώνει εκτός ελέγχου τεράστιες ποσότητες φαγητού.

Τα άτομα που πάσχουν απο συναισθηματική υπερφαγία, δεν μπορούν να διαγνωστούν εύκολα, γιατί συνήθως «κρύβονται» από τους δικούς τους.

Τι μπορείτε να κάνετε

Το πρώτο βήμα-σύμφωνα με τους ειδικούς- είναι να συνειδητοποιήσετε πότε τρώτε χωρίς να πεινάτε πραγματικά. Αν αυτό δηλαδή γίνεται ως αντίδραση όταν είστε εκνευρισμένοι κλπ.

Καταγράψτε αναλυτικά τη διατροφική συμπεριφορά σας σε ένα ημερολόγιο. Έτσι θα αντιληφθείτε πότε και κάτω από ποια συναισθηματική κατάσταση τρώτε περισσότερο.

Εφόσον έχετε αντιληφθεί σε ποιο φαγητό στρέφεστε αμέσως μόλις νιώσετε ταραχή, θυμό ή στενοχώρια, είναι σημαντικό να φροντίσετε ώστε αυτό να μην υπάρχει στο σπίτι.

Αν δεν μπορείτε να σταματήσετε να τρώτε, τότε κάντε πιο υγιεινές επιλογές. Απομακρύνετε από την κουζίνα σας οτιδήποτε λιπαρό και παχυντικό και επιλέξτε φρούτα και λαχανικά για τις στιγμές που έχετε έντονη επιθυμία για κάτι γλυκό ή αλμυρό!

Η έξυπνη επιλογή γλυκού, όπως π.χ. η μαύρη σοκολάτα, μπορεί να προσφέρει ικανοποίηση χωρίς πολλές θερμίδες. Όμως, καλό είναι να ξέρετε ότι για την απόλαυση που λαχταράτε αρκούν δύο μπουκιές, ενώ αν τη καταναλώσετε ολόκληρη θα πάρετε μεν περισσότερες θερμίδες, όχι όμως και μεγαλύτερη απόλαυση.

Μη τρώτε βλέποντας τηλεόραση. Χάνετε την αίσθηση χρόνου και των ποσοτήτων, ενώ τα συναισθήματα που διεγείρονται (φόβος, αγωνία, άγχος, συγκίνηση) σας οδηγούν να τρώτε ακόμη περισσότερο. Η εικόνα με τα ποπ- κορν στο σινεμά, δείχνει ακριβώς αυτή την παγίδα.