Σαρακοστή: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedInPrint this pageShare with friends

Μάθετε τι πρέπει να καταναλώνετε για να είστε υγιείς και χορτάτοι

Η Καθαρά Δευτέρα πλησιάζει και το τραπέζι θα γεμίσει με θαλασσινά και άλλα σαρακοστιανά. Η Σαρακοστή ξεκινά την Καθαρά Δευτέρα και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο. Ονομάζεται Σαρακοστή επειδή γίνεται εις ανάμνηση της σαρανταήμερης νηστείας του Χριστού στην έρημο και καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα. Η αρχική της διάρκεια ήταν έξι εβδομάδες, ενώ αργότερα προστέθηκε και μία έβδομη και τελικά διαρκεί 48 ημέρες.

Ποιο είναι το νόημα της νηστείας και πόσο ωφέλιμη είναι;

Η νηστεία έχει πολλούς λόγους για τους οποίους επιβλήθηκε στην Εκκλησία. Ο πρώτος λόγος είναι μια άσκηση. Είναι ένα γύμνασμα η νηστεία, δεν είναι αυτοσκοπός. Γίνεται για να ενδυναμώσει τον εαυτό μας. Η νηστεία είναι εξάσκηση, γιατί για 50 ημέρες τα γευστικά μας όργανα πιέζουν και ζητάνε διάφορες τροφές, εμείς όμως λέμε όχι.

Τι καταναλώνουμε άφοβα

Θαλασσινά: καλαμάρια, θράψαλα, σουπιές, χταπόδια, στρείδια, μύδια, καλόγνωμες, φούσκες, αχιβάδες, πίνες, πετροσωλήνες, χτένια, γυαλιστερές, στρειδόχτενα, κυδώνια, χάβαρα, στρόμπες, πορφύρες, σαλιγκάρια της θάλασσας, αλλά και αστακοί, καραβίδες, γαρίδες και καβούρια, σου δίνουν μια τεράστια γκάμα επιλογών για σαρακοστιανά μαγειρέματα.

Φρούτα & λαχανικά: Εννοείται ότι όλα τα φρούτα και λαχανικά μπαίνουν στο σαρακοστιανό μενού και τα απολαμβάνετε ωμά ή μαγειρεμένα.

Ξηροί καρποί: Ομοίως με τα φρούτα και τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί είναι νηστίσιμοι και μπορείτε να τους καταναλώνετε άφοβα, αλλά πάντα με μέτρο γιατί έχουν αρκετές θερμίδες. Στα συν και ότι οι περισσότεροι -κυρίως οι ωμοί- είναι πλούσιοι σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, πρωτεΐνες, αντιοξειδωτικά, ιχνοστοιχεία (ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο, σίδηρο και χαλκό), φυτικές ίνες και πολλές βιταμίνες.

Τα νηστίσιμα

Δημητριακά-Σπόροι: ψωμί, παξιμάδια, ζυμαρικά, ρύζι, βρώμη, κινόα, κριθάρι, πλιγούρι, όλα τα άλευρα.

Τα γλυκά της Σαρακοστής

Η σαρακοστή έχει τα γλυκά της ή αλλιώς τον χαλβά -σιμιγδαλένιο ή του μπακάλη-, τα γλυκά κουταλιού και τις μαρμελάδες που βρίσκουμε σε διάφορες γεύσεις, το παστέλι, ενώ δεν είναι λίγες και οι συνταγές για πίτες, πιτάκια και μπισκοτάκια νηστίσιμα, όπως μηλοπιτάκια και ταχινόπιτα.

Τι απαγορεύεται

Τη Μεγάλη Σαρακοστή απαγορεύονται το κρέας, το ψάρι και τα γαλακτοκομικά προϊόντα -γάλα, τυρί, αβγά και γιαούρτι.

Καλές διατροφικές επιλογές

Μια πολύ καλή επιλογή με ευεργετική δράση και μεγάλη διατροφική αξία αποτελεί το ταχίνι (σησαμοπολτός). Είναι ιδανικό υποκατάστατο των ζωικών πρωτεϊνών, είναι πλούσιο σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως είναι το ασβέστιο, ο σίδηρος, η βιταμίνη Ε, το κάλιο, ο ψευδάργυρος. Επίσης καλές επιλογές αποτελούν το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το λάχανο, οι μπάμιες, ο χαλβάς, το γάλα σόγιας ,τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά το μαύρο ψωμί, τα φασόλια και το σπανάκι. Φυτικές τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι τα όσπρια (κυρίως φακές, φασόλια μαυρομάτικα), οι ξηροί καρποί, τα εμπλουτισμένα δημητριακά, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (π.χ. σπανάκι), τα αποξηραμένα φρούτα και τα θαλασσινά. Σίδηρο σε υψηλές συγκεντρώσεις έχουν επίσης τα κρεμμύδια, το μαρούλι και η σόγια.